MR Sverige
   
MR SverigeMR Sverige
MR Sverige

Mångsysslaren som fokuserar företaget

Från naturbruksgymnasiet rörde sig Daniel Larsson mot jordbruket. På grund av dålig ekonomi i branschen kring 00-talet fortsatte han mot entreprenad­hållet. Med utgångspunkt i Alunda, 3,5 mil nordöst om Uppsala, växte verksamheten snart med en topp på åtta anställda. Allt gick snabbare och snabbare. Tills dagen det tog stop under en lastbilskörning förra hösten.

– Jag fick kraftig hjärtklappning. Ett tid­igt tecken på att man kanske borde lugna ner sig lite, jag har ju en familj med. Så då bestämde jag mig för att dra ner på tempot, säger Daniel Larsson

Lyckligtvis sammanföll livsvändningen med nya jobb till övertaliga och i dag finns två anställda kvar i aktiebolaget. Den tidigare bemanningen skalades bort och fokus lades på åkeri, grävjobb och snöskottning. Samtidigt är företaget en av Sveriges största producenter av kantstenskilar i trä. Ett arbete som bedrivs på hobbynivå.

– Jag fick idén när jag var uthyrd och körde ut granitkantsten som fixeras med trä­kilar. Man är ju nyfiken på udda saker och vill ha många ben att stå på. Så nu tillverkar vi runt en halv miljon kilar om året och sälj­er bränslepellets av spånet.

Sedan torkan i Sverige 2018 ligger 
företagets största åtagande i åkeriverksamheten som transporterar ensilage, halm och spannmål till bönder. Årligen snittar företaget cirka fyra tusen balar med en topp på runt sju tusen under startåret. Alltid är det för torrt eller blött någonstans och bal­körning är ett glädjefyllt arbete.

– Lantbrukare är de tacksammaste människorna att köra åt. Ofta blir det glada tillrop när vi kommer, oavsett vilken dag i veckan eller tid på dygnet det är. Sedan sköt­er marknadsföringen sig själv.

Med speciella balflak som kan frakta två, tre ton mer i jämförelse med gängse maskinflak håller sig företaget konkurrensmässigt. Tillika kan flaket lastas från två håll och även köras ut på åkrarna. Mycket tid läggs också på logistiken innan de rullar fram, främst i Mälardalen men över hela Sverige och Åland vid behov

– Jag ringer kors och tvärs och försöker fixa kostnadseffektiva transporter om bal­arna ska fraktas långt och det inte är panik. När jag skulle köra halm till Dorotea hittade jag till exempel en transport tillbaka från Sundsvall som drog ner bondens kostnad med nästan 50 procent.

I det dagliga arbetet samarbetar 
Daniel gärna med Maskinringen. Vid körningar till Åland har MR Åland exempelvis ett avtal med rederiet Eckerölinjen, vilket drar ner transportkostnaden rejält. I jämförelse med lastbilscentraler tycker Daniel att den låga medlemsavgiften i Maskinringen ger mycket. Som underleverantör är det särskilt tacksamt att organisationen fixar nödvändiga referenser vid upphandlingar. Den lokala Ringen har också bidragit med att få ihop familjepusslet.

– I år har jag fått möjligheten att ploga snö i Gimo, nära mitt hem, i stället för i Uppsala. Vilket passar bra då vi fick en son den första mars.

Överhuvudtaget tycker Daniel att stressen i samhället har blivit lite av en folksjukdom, och är glad att han nu kan fokus­era på firmans kärna. Själv trivs han bäst på verkstadsgolvet eller bakom spakarna i grävmaskinen där han kan slappna av.

– Vissa varvar ner genom skogspromenader och golfrundor. Jag dikar eller klyver kilar.

Härnäst hoppas Daniel på fler tjänster med sin nyinförskaffade lastmaskin. Han har också investerat i en tre meter bred planeringsbark för bland annat grusvägar. En stor träkilskund som expanderar kom nyligen tillbaka och självklart ser han fram emot spannmålssäsongen 2023.

– Det blir lite stress, men också fruktansvärt roligt när logistiken klaffar.

Till sommaren ska Daniel försöka ta en veckas semester och åka till Åland, tillsammans med sambon och barnen. Där ska de bland annat besöka en maskinstation, ett lantbruk och ett sågverk.

– ”Va, ska vi åka på semester", sa barnen. Det blir ingen vanlig turistsemester. Men själva resan är viktigare än målet i sig, säger Daniel Larsson.

Ring: MR Mälardalen
Bor: Hökhuvud, nära kusten, drygt 5 mill nordöst om Uppsala
Företag: PA04AB
Familj: Sambon Anna (35), dottern Alicia (14), nyfödda sonen Holger och bonusdottern Gabriella (11). Samt hunden Misty och katterna Mari och Tiara.
Fritid: Jag köpte en kanot för två år sedan som jag tänkte jag skulle prova är tillfälle ges. Annars försöker jag läsa böcker om industrihistoria, samt om uppländska bruken.
Tänker om elektrifieringen av transportsektorn: Det går så fruktansvärt fort. Hur ska vi har råd och hur ska strömmen räcka till?

image1

Bli medlem i MR Sverige

Ingen kan allt men alla kan något - Tillsammans är vi starka!